fbpx

We zijn geen vegan rebels maar passen ons graag aan naar wat goed, en minder goed voor je is

WAAROM VEEL VAN ONS ETEN PLANTAARDIG IS, 

Het is je vast niet ontgaan dat een plantaardig dieet erg gezond is en daarom ook steeds meer populariteit krijgt. Het internet staat vol met artikelen, onderzoeken en documentairen over dit onderwerp. Daarom besparen we je de lange lappen tekst maar vertellen we wel graag in het kort wat onze redenen zijn om veel plantaardige gerechten in ons aanbod te verwerken. 

 

Maar Niet alles…

We willen je er zeker niet van overtuigen om 100% plantaardig te gaan eten. Maar het heeft veel voordelen om je kijk op het eten van dierlijke producten iets aan te passen. Wij zien dierlijke producten namelijk als ”minder gezond”. Een goede vergelijking is een simpel frietje. Het is volkomen normaal om niet elke dag een frietje-met te eten. Je zal er niet dood aan gaan maar gezond is het zeker niet. 

Probeer dus om dierlijke producten te zien als iets wat je af en toe eet omdat het lekker is. Af en toe is geen enkel probleem, lekker zelfs! Maar het is absoluut niet noodzakelijk voor een volledige maaltijd en gezonde levensstijl. 

WIJ DE OPTIES, JIJ DE KEUS

We hebben wat iedereen heeft, maar dan nét andersom. Bijna overal zijn plantaardige alternatieven beschikbaar. Alleen zijn dit vaak maar een klein aantal opties in vergelijking met gerechten die dierlijke producten bevatten. Wij maken het kiezen voor een plantaardige maaltijd of snack makkelijker door veel verschillende opties.   

 

Plantaardig Eten Is Gezonder

Een eetpatroon met plantaardige producten komt met veel gezondheidsvoordelen. Zo verlaagd het cholesterol en overgewicht. Door de betere voedingsstoffen profiteer je van meer energie, is er minder risico op nare ziektes en ontstekingen. Naast de lichamelijke voordelen heeft een plantaardige levensstijl ook een positieve werking op je mentale gezondheid en algemene humeur. 

Links voor meer info en bronnen:

https://gamechangersmovie.com/benefits/optimizing-health/

https://www.voedingscentrum.nl/nl/duurzaam-eten/meer-plantaardig-eten.aspx

https://www.healthline.com/nutrition/plant-based-diet-guide#weight-loss

 

 

 

Het Is Alles Wat Je Nodig Hebt

Het is een van de grootste misverstanden rondom plantaardig voedsel. Vlees is absoluut niet noodzakelijk om alle benodigde voedingsstoffen binnen te krijgen. Dieren halen voedingsstoffen als proteïne en koolhydraten uit planten en maken deze niet zelf aan. Je zou kunnen zeggen dat dieren slechts een doorgeefluik zijn voor deze voedingsstoffen. Daarbij zijn plantaardige bronnen ook een stuk zuiverder en gezonder. Dat alles zonder de slechte stoffen die vlees met zich meebrengt. 

Links voor meer info en bronnen:

https://gamechangersmovie.com/food/protein/

https://gamechangersmovie.com/food/core-principles/

https://proveg.com/plant-based-food-and-lifestyle/vegan-alternatives/

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/hoe-kan-ik-gezond-veganistisch-eten-.aspx

 

Het Grotere Plaatje 

Momenteel een enorm veelbesproken kwestie, het milieu. Het is vanzelfsprekend dat voor het grootbrengen van bijvoorbeeld een koe enorm veel water nodig is. Niet alleen voor wat een koe drinkt maar ook voor het verbouwen van het voedsel. Zo is er 6x zo veel proteïne nodig als dat er uiteindelijk zal worden doorgegeven via het vlees dat we eten. Door alles wat er nodig is voor de vee-industrie staat de belasting op het milieu gelijk aan alle infrastructuur over de wereld als treinen, auto’s, vliegtuigen en schepen.

Links voor meer info en bronnen:

https://waterfootprint.org/en/water-footprint/product-water-footprint/water-footprint-crop-and-animal-products/

https://gamechangersmovie.com/the-bigger-picture/

https://www.cowspiracy.com/infographic

https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/waarom-is-minder-vlees-eten-beter-voor-gezondheid-en-milieu.aspx

Veel Gestelde Vragen

Hoe kom je aan je proteïne met een plantaardig dieet?

Als je denkt aan plantaardig is proteïne vast niet het eerste wat in je opkomt als voedingsstof. Maar planten zijn juist waar alle proteïne vandaan komen. Planten worden namelijk gegeten door dieren die deze opnemen en vervolgens weer doorgeven door middel van de dierlijke producten die wij gebruiken. Dieren zijn dus niet meer dan een andere vorm van de plantaardige proteïne en slechts een doorgeefluik. 

Het is zelfs zo simpel dat een flinke boterham met pindakaas evenveel proteïne bevat als 85 gram vlees, 3 grote eieren of 2 grote glazen melk. 

 

krijg ik genoeg energie zonder vlees of andere dierlijke producten?

Dat energie uit vlees komt is een veelvoorkomend misverstand. Hard werkende spieren halen namelijk hun energie uit glycogeen, een vorm van koolhydraten opgeslagen in de lever en onze spieren. Koolhydraten, welke voornamelijk uit planten komen, zet ons lichaam om in glucose. Glucose is nodig voor het goed functioneren van onze hersenen, spieren en organen. Goed dus voor intensieve workouts en lange dagen op het werk. 

Niet alle koolhydraten zijn hetzelfde. Enkelvoudige koolhydraten worden razendsnel omgezet in suiker. Hierdoor krijg je meer energie dan dat je kan verwerken. Om deze reden worden koolhydraten over het algemeen vaak geassocieerd met overgewicht. Maar niet alle koolhydraten hebben dit effect. Er zijn ook langzame/complexe koolhydraten. Deze worden langzamer omgezet waardoor je lichaam deze beter maar ook effectiever kan verwerken. 

Onbewerkte koolhydraten zoals in planten, haver, zoete aardappelen en bananen geven je betere energie en dragen bij aan het verminderen van lichaamsvet.  

 

Hoe kom je dan aan calcium zonder melk te drinken?

Net zoals de proteïne in vlees komt ook calcium uit de planten die bijvoorbeeld de koe eet. Olifanten hebben gigantische en sterke botten (opgebouwd uit calcium) zonder ooit een biefstukje te eten. En het is niks nieuws dat het drinken van dierlijke melk nadelen heeft met betrekking tot hormonen, lactose en caseïne. Wereldwijd hebben 7 van de 10 mensen een intolerantie voor lactose omdat de meeste mensen na de zuigelingenperiode geen melk meer kunnen verteren. 

Gelukkig zijn er veel alternatieven zoals sojamelk en bieden groenten als broccoli, boerenkool en paksoi juist een betere bron van calcium.     

Zijn GLUTEn slecht voor je?

Nee, je hebt ze juist nodig en hebben veel voordelen voor je gezondheid. Er zijn wel mensen die oprecht problemen hebben met gluten. Ongeveer 1% van de mensen wereldwijd heeft een allergie voor gluten, coeliakie. Daarbij heeft 5-7% een intolerantie voor gluten die ongemak in de spijsvertering kan veroorzaken. Er is dus een kleine 10% die gluten beter kunnen mijden maar voor de overige 90% profiteert flink van de voordelen van gluten.

Gluten en producten die gluten bevatten zijn erg goed voor je immuumsysteem en  

Hoe kan je groot en sterk worden met enkel plantaardig eten?

Het opbouwen van spiermassa is met een plantaardig dieet geen enkel probleem. Er zijn verschillende plantaardige producten die bordevol proteïnes zitten. Wanneer je je spiermassa wil opbouwen zoek dan naar deze producten en verwerk ze in je dagelijkse routines.  

Binnenkort meer…

 Documentaires Voor Als Je Meer Wil Weten